There is a license error on this site:
The license file "C:\home\site\wwwroot\License.config" does not exist
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Klimatmedvetenhet förändrar livsstil | Vattenfall

Omtanke om klimatet leder till livsstilsförändringar

Viljan att leva klimatvänligt är genomgående stark, och de allra flesta har förändrat sin energianvändning för klimatets skull. Det visar en undersökning från sex europeiska länder. 

Publicerad för 8 månader sedan av Ylva Rehnberg
Omtanke om klimatet leder till livsstilsförändringar

Vattenfall genomför regelbundet opinionsundersökningen Energibarometern i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Storbritannien, och det senaste resultatet visar att de allra flesta har anpassat sin livsstil för att minska sitt klimatavtryck. I genomsnitt är det 84 procent som svarar att de vill leva ett klimatvänligt liv, där toppar Frankrike med hela 93 procent.

En anledning till att människor känner sig motiverade att göra hållbara val är att de ser effekter av klimatförändringarna i sin närmiljö. Drygt hälften av de svarande har upplevt extremväder och ökande temperaturer, och ungefär en tredjedel anger att de varit med om översvämningar eller märkt förändringar i djur- och växtlivet.

Släckta lampor och kortare duschar

Totalt är det hela 96 procent som förändrat sin energianvändning på något sätt. Den vanligaste åtgärden är att ha färre lampor tända, följt av att använda lock när man lagar mat och ta kortare duschar. Det är också vanligt att sänka temperaturen i hemmet och i tvättmaskinen. När det gäller större eller mindre investeringar för att spara energi har tre fjärdedelar skaffat LED-lampor och ytterligare 20 procent vill göra det i framtiden.

– Det har funnits en medvetenhet tidigare men den har inte alltid omsatts i agerande. Detta har nu förändrats och undersökningen visar att det finns en ökad vilja och bättre kunskap om vad man kan göra för att minska sitt klimatavtryck och sänka sina kostnader. Vi har fått nya och varaktiga hållbara vanor, säger Jens Berggren, klimatcoach på Vattenfall.

Vill värma huset energieffektivt

Bland husägare finns ett stort intresse för att förbättra isoleringen, ungefär sex av tio har redan gjort det och ytterligare tre av tio är villiga att göra det i framtiden. I Sverige och Finland har många redan installerat värmesystem som drivs med förnybar energi (till exempel byta ut oljepanna mot värmepump) och i de övriga länderna är intresset för att göra det stort.

Att spara energi är förstås inte bara bra för klimatet, utan även för privatekonomin. De senaste årens höga energipriser i Ukrainakrigets spår har också påverkat människors vilja att hushålla med energin. Drygt hälften av de svarande instämmer i att energikrisen har gjort dem mer medvetna om sin energianvändning och 22 procent anger att minskade kostnader är deras största motivation att leva klimatvänligt.

Sporras av att jämföra med andra

De svenska deltagarna i undersökningen fick en fråga om deras motivation att spara energi skulle förändras om de fick veta hur de låg till i jämförelse med andra liknande hushåll. Drygt hälften svarar att de skulle bli mer motiverade av att få veta att deras energianvändning var högre än jämförbara hushåll, och nära hälften svarade att de skulle bli mer motiverade också av att veta att de redan låg bra till i jämförelsen.

Medvetna shoppingvanor

Undersökningen tar också upp andra frågor om hållbarhet som inte är direkt kopplat till energianvändning, som konsumtion och transport. Där framkommer att drygt sex av tio undviker att returnera varor för att minska utsläpp, och ungefär lika många föredrar att handla i fysisk butik i stället för på nätet på grund av transportutsläppen.

Det är vanligt att minska matsvinn genom att planera och ta tillvara rester, det gör 65 procent, och ungefär hälften av de svarande köper mindre kläder än tidigare. Finländarna sticker ut som särskilt ambitiösa när det gäller klädkonsumtion medan fransmännen är mer engagerade i att handla matvaror på ett hållbart sätt. 

Undersökningsföretaget Statista har samlat information från totalt 6 000 representativt utvalda personer i Sverige, Tyskland, Finland, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien. Enkäten genomfördes under oktober 2024.

Teckna elavtal

All el du köper av oss i Sverige är fossilfri, oavsett vilket avtal du väljer.

Teckna elavtal
Publicerad av Vattenfall AB Försäljning (elhandel)
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Chatt-historiken rensas automatiskt när fönstret stängts. Du kan ladda ner den genom att klicka på knappen nedan. Ladda ner