Ta hand om din elbil
Elbilar har en enklare konstruktion än bilar med förbränningsmotor och därmed färre delar som kan gå sönder. Men de behöver fortfarande tas om hand och servas, här är några saker att tänka på.

I valet mellan elbil och bensin/dieselbil tänker många kanske att elbilen har ett högre inköpspris och lägre driftskostnad. Men dessutom finns den tredje parametern service- och reparationskostnader och då vinner elbilen klart, med mellan 30 och 50 procents lägre kostnad enligt olika studier. Det är helt enkelt betydligt färre komponenter som kan gå sönder i en elbil. Värt att komma ihåg är att precis som att alla bilar med förbränningsmotor inte fungerar precis likadant finns det självklart skillnader mellan elbilar av olika märken och modeller. Följ alltid tillverkarens instruktioner för just din bil.
M Sverige rekommenderar att serva en elbil lika ofta som en bensinbil, men kostnaden blir lägre eftersom det som sagt är färre delar att gå igenom.
Finns det något den händiga och bilintresserade kan meka med själv på en elbil? Jo, det går att exempelvis byta ut bromsskivor och -klossar. Men håll dig långt borta från själva batteriet, det får bara proffs hantera. Det är fler och fler bilverkstäder som skaffar nödvändig kompetens och utrustning för att säkert kunna hantera det högvoltssystem som driver elbilen.
Däcken slits
Däcken slits i allmänhet mer på en elbil än på en bil med förbränningsmotor, på grund av den snabba accelerationen när du trycker på gaspedalen och det faktum att elbilen är tyngre. Därför är det bra att helt enkelt vara lite försiktig på gasen. Håll lite koll på däckens utseende själv: leta efter synliga skador och kontrollera mönsterdjupet regelbundet.
Kolla bromsarna
Med elbil motorbromsar du mer, vilket naturligt leder till mindre användning av bromsarna. Därför blir det särskilt viktigt att serva dem.
Ladda med fossilfri el
Se till att ladda ditt elfordon med el från fossilfria energikällor.
Teckna ett fossilfritt elavtalVårda batteriet
För att din bils batteri ska hålla så länge som möjligt ska du se till att följa tillverkarens rekommendationer när det gäller laddning och urladdning. Det kan till exempel handla om att hålla batteriets laddnivå mellan 20 och 80 procent och att undvika snabbladdning när det går.
2024 antog EU-länderna en ny förordning om utsläppsgränser för vägfordon. I den inkluderas även att batterier i nya elbilar måste hålla 80 procents kapacitet efter fem år eller 10 000 mil, beroende på vad som inträffar först. Det finns också regler om att det ska vara enkelt att kontrollera batterihälsan. Dessa krav gäller för nya modeller av personbilar och skåpbilar från hösten 2026, och för alla nytillverkade personbilar och skåpbilar från hösten 2027.
Fler lästips:
Är det dags att besiktiga bilen?
Som kund hos Vattenfall får du 200 kronor i rabatt när du bokar en besiktning hos Opus Bilprovning. Information om din bils klimatavtryck ingår också.
Logga in för att ta del av erbjudandet