There is a license error on this site:
The license file "C:\home\site\wwwroot\License.config" does not exist
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Andelen elbilar ökar i världen | Vattenfall

Elbilar breder ut sig i världen – men utmaningar finns

Elbilars andel av nybilsförsäljningen växer globalt sett, men det finns stora variationer. I Norge är nu den stora majoriteten av nya bilar elektriska.

Publicerad för 6 månader sedan av Ylva Rehnberg
En kvinna som laddar en grå elbil på en parkeringsplats

Under 2024 ökade antalet sålda elbilar i världen med 25 procent. Ett land som sticker ut är Kina, som såg en ökning med hela 40 procent. Utvecklingen drivs i hög grad av de inhemska elbilstillverkarna.

I Europa är ökningen mer blygsam. Även om flera länder fortfarande har olika typer av subventioner och incitament för att få konsumenter att gå över till elbil har villkoren ofta blivit lite sämre. Det pågår diskussioner om att skapa ett EU-gemensamt incitament för att skaffa elbil, men det är en komplex fråga som kommer att ta lång tid att lösa. Det handlar i hög grad om balansen mellan att se till att så många bilar som möjligt är eldrivna och att gynna europeiska biltillverkare i konkurrensen med kinesiska.

I USA, bensinbilens förlovade land, går utvecklingen trögare och president Trump kommer sannolikt att ta bort den skattelättnad som elbilsköpare har fått. Samtidigt finns framsteg, som att många av laddstationsoperatörerna gått samman i ett nätverk för att främja Plug & Charge, det vill säga en enklare process för att inleda, avsluta och betala för sin laddning.

Enklare laddning på två sätt

Även i Sverige och EU går trenden mot att göra laddningen vid publika stationer smidigare, trots att endast ungefär 15 procent av laddningen görs med publika laddare. Fanny Lindberg är avdelningschef med fokus på kommersiell affärs- och verksamhetsutveckling på Vattenfall E-Mobility, som arbetar med laddinfrastruktur. Hon berättar att det finns två lite motsägelsefulla tendenser när det gäller att göra den publika laddningen så enkel som möjligt.

– Å ena sidan finns EU:s förordning AFIR, som bygger på att allt ska vara öppet. Å andra sidan Plug & Charge-tekniken, där användaren är mer inlåst till biltillverkaren.

Det finns också en vilja från EU att publika laddstationer även ska kunna användas för Vehicle-2-Grid, det vill säga att flytta energi från bilens batteri till elnätet för att till exempel förbättra balansen i systemet.

Batterierna blir säkrare och mer effektiva

Hur populära elbilar är hos bilköpare påverkas i hög grad av politik, men hur ser det ut med teknikutvecklingen? Mycket handlar förstås om batterierna. Koreanska företaget LG Chem har hittat ett sätt att minska risken för brand genom ett tunt lager i batteriet som funkar som en extra säkring. Även om det kan ta år innan tekniken är allmänt spridd har de försök som gjorts varit framgångsrika.

En annan innovation när det gäller batteriteknik är så kallade solid state-batterier. Det innebär att batteriet inte innehåller någon vätska mellan batteriets positiva och negativa pol (katod respektive anod), utan ett fast block som fyller samma funktion. Får man det att funka innebär det att batterierna blir mindre brandfarliga, får större kapacitet och även laddas snabbare. Flera biltillverkare arbetar med tekniken, men det återstår flera år av forskning och utveckling innan de kan tänkas finnas i elbilar på marknaden. Men brittiska MG, numera Kinaägt, ryktas komma med en modell som ska ha ”semi-solid state”-batteri under 2025.

Ladda med Vattenfall InCharge

Med ett omfattande publikt laddnätverk i Sverige samt kompletta lösningar för elbilsladdning för företag, bostadsrättsföreningar och samfälligheter accelererar vi omställningen till fossilfrihet.

Läs mer om InCharge
Publicerad av Vattenfall AB Försäljning (elhandel)
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Chatt-historiken rensas automatiskt när fönstret stängts. Du kan ladda ner den genom att klicka på knappen nedan. Ladda ner